PRACTITIONER NOTES

Practitioner Notes no.1

Copyright © Joe Mlenga, 2013

Practitioner Notes is a non-academic
TH E ROLE OF TH E working paper series of the Centre
for Mediation in Africa, based in the
Department of Political Sciences
MALAWI M E D IA IN TH E at the University of Pretoria (www.

centreformediation.up.az). It publishes
the critical insights and lessons of
mediators and other peace practitioners.

MALAWI-TANZANIA

copy editor is Di Kilpert.

The mission of the Centre is to contribute
B O R D E R D I S P U I E o CHIENEGE 1D EEHCES
mediation in major conflicts in Africa

through teaching, training, research and
supporting the UN, the AU, sub-regional

J oe M I e n g a organisations and African governments.

The Centre is funded mainly by a
generous grant from the Government of

February 2013 Belgium.

Requests for permission to reproduce
this paper, and proposals to submit a
paper, should be sent to laurie.nathan@

up.ac.za.
Centre for Mediation in Africa ‘ M A
University of Pretoria

Private Bag X20, ISSN 2307-3462 (print)
Hatfield, 0028 « South Africa






The Role of the Malawi Media in the Malawi-Tanzania
Border Dispute

Joe Mlenga”

Introduction

Around mid-2012 there was a flurry of media reports on the dispute in which Malawi
and Tanzania were embroiled over the position of their border in the lake that acts as a
frontier between the two neighbours. The tensions came to the fore following Malawi’s
commissioning of oil and gas exploration on what it knows as ‘Lake Malawi’ but which is
‘Lake Nyasa’ to Mozambique and Tanzania. Tanzania told Malawi to call off the search
for oil and gas reserves, pending talks about where the borderline should be. While
Malawi laid claim to the whole water body, Tanzania argued that the line should be in the
middle of the northern part of the lake.

Tanzania backed its claim to half of the water mass by referring to international customary
law, developed in the 1960s, on equitable sharing of water bodies, while Malawi cited
the 1890 Heligoland Treaty which handed sole ownership of the lake to Malawi, as well
as the Anglo-Portuguese Treaty which came into effect around the same time.

The media in Malawi reacted in a variety of ways to the standoff between the two countries.
In this practitioner’s note, | describe some of the reactions of daily newspapers, including
online publications. First they brought to the attention of Malawians the simmering
tensions over the lake. Then they began sounding the alarm, reporting that Tanzanian
legislators were mentioning possible war over the border dispute. Finally, most of these
newspapers appeared to be promoting mediation and dialogue.

The initial reports hinting at possible warfare jolted Malawian journalists into action,
though that action did not always take the form of selecting appropriate sources. The
subsequent reportage was generally based on quoting Tanzanian media houses and not
diplomatic or other official sources. The effect of this failure to seek official sources was
to aggravate Malawians’ fears that war was imminent. It took the visit of a senior cabinet
minister to quell the unease in the border district of Karonga.

The Malawi government made further efforts to tone down the inflammatory reporting
by calling for responsibility and calm. This appeared to work as the daily newspapers
and online publications stopped relying so heavily on Tanzanian media houses. Possibly

* Joe Mlenga is a journalism and human rights expert from Malawi. He worked for the national radio of the
Malawi Broadcasting Corporation for nine years, where he rose to the position of chief editor. Since 2006 Joe
has been teaching journalism and human rights courses at the University of Malawi and the Malawi Institute of
Journalism. He holds an MA in Global Journalism (Sweden, 2005) and an MA in Human Rights Practice (UK,
Sweden & Norway, 2009).

Practitioner Notes



they realized that relying on Tanzanian reporters would exacerbate the situation
because these reporters were undeniably biased towards their national interests. Hence
Malawian journalists began to use more diplomatic and government sources from
Tanzania. Malawian history and law experts were also engaged to try to give a balanced
opinion on the border dispute.

The spectre of war further diminished as both countries used the media to stress that
dialogue would take precedence. But a faction of the Malawi media seemed to have
abandoned journalistic ethics and continued to write in a manner likely to fuel tensions.
A case in point is the Malawi Voice, which went so far as to publish false news that the
Tanzanian High Commissioner to Malawi had been given 48 hours to leave the country
(Nkhoma 2012). The fallout from the report included the arrest of the journalist who
wrote the article.

In this note | argue that the Malawian press was at first somewhat naive in its reportage
but over time revised its approach and became more professional. | also argue that
political interests made some publications attempt to worsen conflict between Malawi
and Tanzania.

| suggest that the media in Malawi, Tanzania and indeed beyond should play a
peacemaking role and practise peace journalism rather than fan the flames of conflict,
as happened in the case of the 1994 genocide in Rwanda.

Background

Malawi, which until independence in 1964 was the British colony Nyasaland, is a small
landlocked country bordered by Tanzania, Mozambique and Zambia. Part of the frontier
with Tanzania and Mozambique is demarcated by Lake Malawi, formerly Lake Nyasa,
which is the third largest freshwater lake in Africa. lts abundance of fish provides a
livelihood for many Malawians.

Malawi is a poor country with few natural resources. However, there is a large uranium
mining establishment at Kayelekera in the northern district of Karonga, operated by
an Australian firm. In recent years there has been speculation that Lake Malawi is rich
in oil and gas deposits. In September 2011 the Malawi government gave Surestream
Petroleum of Britain a licence to explore the lake for these resources. The prospecting
seems to have been the spark that reignited the wrangling between Malawi and Tanzania.

The stand-off began in the 1960s. It involved the founding fathers Julius Nyerere of
Tanzania and Kamuzu Banda of Malawi. In 1968 Nyerere wrote to the then British
Prime Minister Harold Wilson saying Banda was implementing an ‘expansionist’ policy
over the lake. Banda had announced that he would put patrol vessels on Lake Malawi,
apparently to demonstrate that his country owned the whole water body (Mmana 2012).
In response Britain supported Malawi’s case, citing the Anglo-Germany (Heligoland)
Treaty of 1890 that gave sole ownership of the lake to Malawi (Mmana 2012). The
Anglo-Portuguese Treaty that came into effect around the same time also recognized
Malawi as owning the whole lake. Tanzania bases its claim on international customary
law of the 1960s that stipulates equal sharing of water bodies that form boundaries.

Practitioner Notes



In 2005 former President of Malawi Bingu wa Mutharika reportedly wrote to his Tanzanian
counterpart Jakaya Kikwete about the need to reaffirm borders between the two nations
following what he termed ‘small conflicts’ on Lake Malawi (Munthali 2012a). Munthali
gives no details on what transpired following the correspondence.

Initial reportage in the Malawian press

It seems that initially the border tensions between Malawi and Tanzania were beneath
the radar of the Malawi daily newspapers, Nation and Daily Times, and online
publications such as Nyasa Times and Malawi Voice. The matter was brought to the fore
as Surestream Petroleum began searching for the oil and gas deposits in Lake Malawi.
The Malawian press picked up reports in Tanzania’s Citizen newspaper suggesting that
some parliamentarians in that country were angered by Malawi’s ongoing prospecting for
oil. The deputies were quoted as saying Tanzania was ready to resort to military action
to defend the half of the lake the nation believed was theirs. In an article published in the
Citizen on 7 August, the chairman of Tanzania’s parliamentary committee for defence,
security and foreign affairs, Edward Lowassa, was quoted as saying:

We expect this conflict will be solved diplomatically using a committee of
foreign affairs ministers from both countries and using the mediator whenever
needed. Malawi is our neighbour and therefore we would not like to go into
war with it. However, if it reaches the war stage then we are ready to sacrifice
our people’s blood and our military forces are committed in equipment and
psychologically. Our army is among modern and stable defence forces in the
world. (Masare 2012)

The news that was filtering in had an electrifying effect on Malawians. The talking
point on the streets, in minibuses, in homes and on social media sites was Tanzania’s
perceived belligerence over the lake issue. Malawians more or less started to believe
that armed conflict was imminent. Those living on the Malawi-Tanzania border seemed
especially affected since they were close to the ‘belligerent’ Tanzanians. The Malawian
media and populace focused on the ‘war threat’ and ignored the point that Lowassa also
made about mediation taking precedence.

George Kasakula, editor of the Weekend Nation of Malawi, said he would not be ‘sabre-
rattling’ over the issue. But his article had some tough language for the Tanzanians. On
10 August he wrote:

After catching a whiff of the tantalising aroma of oil that could be under Lake
Malawi, the greedy and shameless Tanzanians have taken it upon themselves
to use a muscular show of force to intimidate this country that they are prepared
to go to war over the lake’s ownership. Ranging from government officials to
MPs, the Tanzanians are truly beating the drums of war and they have the
audacity to demand half of our lake ... This naked aggression, showboating
and flagrant display of power by Tanzanians must be met with outmost resolve
that we will not give up what rightfully is ours. (Kasakula 2012)

Practitioner Notes



The Malawi Voice of 23 September declared that Malawi had become a nation
of wimps because it was smiling on people who wanted to ‘kill’ it (Malawi Voice
2012a). A week later the online publication wrote that when Tanzania issued a
new map showing half of the northern part of Lake Malawi as belonging to i,
President Joyce Banda’s only response was to write a letter to her Tanzanian
counterpart President Kikwete (Malawi Voice 2012b). It appeared the Malawi
Voice wanted a tougher response from their country’s president than merely
writing a letter. It could be that this publication regarded mediation or diplomacy
as a non-starter.

The media in Malawi may have believed they were being patriotic, but they only
succeeded in alarming the citizenry. The press may have been attempting to help the
Malawi government and trying to match the Tanzanian media pound for pound, but such
reportage had the effect of heightening tensions and fear.

| attribute this alarmist and tough stance partly to the use of Tanzanian media reports
as sources for stories. The Malawian press relied heavily on such sources, forgetting
that their counterparts were likely to be partisan and overly patriotic in reporting the
border issue. As a result, blunt and undiplomatic sentiments from across the border
were highlighted while voices that called for mediation and diplomacy were ignored.

It was naive of the Malawian media to ignore official sources and rely on Tanzanian
newspapers. President Banda was quoted in the Nation of 20 August as saying the
Malawian press had been ‘patriotic’ in their reportage (Munthali 2012a), but | would
argue that President Kikwete had a better perspective on the issue, as he blamed
the initial reports of seemingly imminent conflict on sensationalism in the Tanzanian
media and on opposition politicians’ rhetoric. | would argue further that the action by the
Malawian media could be described as inaction because there was somehow passivity
in gathering news of such importance. They neglected to cross-check with diplomatic
sources in Malawi before publishing the reports suggestive of heightened tensions and
possible war.

It was several weeks before the Malawi press reported the case accurately: that Tanzania
wanted the northern tip of the lake to be shared equally. The firstimpression given by the
media was that Tanzania wanted the whole lake to be split down the middle. This helped
fuel Malawians’ resentment of the neighbouring country because it was portrayed as
greedy and grasping.

| also see hints of partisan politics at play in the initial reportage in Malawi. The Malawi
Voice is sympathetic to the former ruling Democratic Progressive Party (DPP) and
bitterly opposed to President Joyce Banda’s People’s Party (PP).2 The publication may
therefore have been trying to stoke the tensions and make Banda appear to be doing
nothing over the frontier issue.

2 Banda was ousted from the DPP after apparently refusing to endorse Peter Mutharika, brother to late President
Bingu wa Mutharika, who wanted to stand as presidential candidate in the 2014 polls. After the fallout, Banda
formed the PP. Banda was constitutionally successor to the presidency as she was Vice-President of Malawi
when President Bingu wa Mutharika died. Peter Mutharika now leads the DPP.

Practitioner Notes



In response to the effects of the first reports about the border dispute, the Malawi
government took steps, including sending a senior cabinet minister to tour the district of
Karonga, as mentioned above, to defuse citizens’ worries about the border issue and
fears that war was imminent.

The Tanzanian government also took action to dismiss the rumours of war. President
Kikwete was widely reported in the Malawian media as having quashed the rumours
of armed confrontation. The Daily Times declared in its 16 August lead story: ‘Border
dispute won'’t end in war — Kikwete’ (Matonga 2012a). The Sunday Times of 19 August
simply stated: ‘No war, Tanzania says’ (Sunday Times 2012). It quoted Kikwete as saying
he had not given any order for military action as commander-in-chief of Tanzania’s
army, and therefore the talk of warfare was baseless. The Nation of 17 August also
had a lead article headlined: ‘Malawi, Tanzania will not go to war’, giving details of a
meeting between Malawi’s Foreign Affairs Minister Ephraim Chiume and his Tanzanian
counterpart Bernard Membe (Munthali 2012b). The story reaffirmed that the two
neighbours believed mediation and dialogue would be given priority.

A shift in tone

A month after the news broke about the Malawi-Tanzania border dispute there was
a general change in the language and tone of the reports. As stated above, the
governments of the two countries took the initiative to cool tempers with statements that
dismissed war as an option. One of the articles | saw as key in changing the course of
the coverage contained a crucial sentence that said: ‘Meanwhile Chiume has disclosed
in an interview with Malawi News Agency (Mana) in Maputo on Thursday that the issue
between Malawi and Tanzania is a bilateral one and that Malawi has refused to call it a
conflict’ (Munthali 2012b).

The rejection of the terminology of conflict suggested that dialogue, mediation and
peacemaking was the preferred way out of the problem. It was also possibly a cue for
media houses to change their reporting style.

A few days later President Banda thanked her country’s media for ‘patriotic’ reporting,
while President Kikwete blamed sensationalist reporting and opposition legislators for
blowing the wrangle out of proportion (Munthali 2012a). The sentiments expressed by
Kikwete add credence to my argument that the official and diplomatic line had been
ignored, and unofficial sources had helped fuel tensions unnecessarily when the first
reports of the dispute emerged.

These statements by the leadership of the two countries seemed indeed to make the
Malawian press change their tune. Portrayals of the border dispute as potential warfare
disappeared. As an example, Nyasa Times, an online publication, carried an item with
the headline: ‘Malawi, Tanzania open border talks, Chiume warns experts to avoid
careless talk’ (Mtika 2012). This article highlighted mediation and being diplomatic in
talking about the border dispute. It quoted Chiume as saying:

It is very easy for the discussions to break down and result in a stalemate. Let’s
avoid making statements that can undermine the process. Let us remember

Practitioner Notes



that we are here representing the multitude of Malawians and Tanzanians ...
who want an urgent resolution. (Mtika 2012)

The historically close ties between the neighbouring countries were stressed in
subsequent articles in various newspapers and other media outlets. A good illustration
is an opinion piece in the Nation of 25 August. Negotiations between Malawi and
Tanzania had just broken down, but the newspaper did not rant about anything. It chose
to highlight the positives and stress that peace was paramount, asserting in its headline
that there was ‘no substitute for dialogue’ in the Lake Malawi dispute. It advised that:

Earnest dialogue, which Malawi and Tanzania have begun, has no substitute if
the objective is a peaceful settlement to a dispute. Viewed from this perspective
the deadlock between the two countries ceases to be a dead end as some may
have feared ... It will take patience and level headedness on the part of the
negotiating teams to forge an outcome that ensures people of the two countries
continue to enjoy the good neighbourliness that has characterised the relations
between Malawi and Tanzania. (The Nation 2012)

Furthermore it seemed the Malawian media had learnt their lesson about using unofficial
sources. Newspapers and online publications started quoting Tanzanian diplomatic or
government sources more than before. The press also used experts in law and history
to analyse the issue in order to give a balanced version of the dispute. One of these was
Desmond Dudwa Phiri, a former diplomat and history expert, interviewed by the Nation
of 21 August on the Heligoland Treaty (Kanjo 2012). Although Phiri reaffirmed that the
Treaty was still valid, the interview was conducted in a sober manner and was neither
ingratiating nor inflammatory.

Two reports in September and October 2012 could have sparked tough anti-Tanzanian
rhetoric from the Malawian media once again. One said that Tanzania had issued a new
map showing the boundary as being in the middle of Lake Malawi and the other that
Tanzania was deploying a naval vessel on the lake and harassing or arresting Malawian
fishermen on the side claimed by Tanzania. But the Malawian media in my view handled
the two events with maturity. In analysing the development, the Daily Times of 27
September said: “The move should come as a surprise to Lilongwe at a time government
officials of both countries have been making assurances to commitment to the talks’
(Matonga 2012b). On the issue of patrols by the Tanzanian naval vessel, the Malawian
media were quite detached and made sure both Tanzanian and Malawian officials were
quoted. Malawian government sources said the incident could increase tensions, while
their Tanzanian counterparts stated that the patrols were ‘normal’ exercises.

However, not all sections of the Malawian press toned down their reporting of the border
dispute. The online publication Malawi Voice used provocative language and, in the
example of bad journalism mentioned earlier, it even published false news (Nkhoma
2012). After the publication of the new map by Tanzania, the Malawi Voice published a
disparaging article saying President Banda was ‘kid-gloving’ the Tanzanians and hinting
that protesting via a letter was not enough (Malawi Voice 2012b). It is not clear what
action Malawi Voice thought was a better alternative, but the overriding motive was
probably to increase tensions between Malawi and Tanzania and, given this publication’s
political sympathies, to portray the Banda administration as incompetent.

Practitioner Notes



The Malawi Voice went overboard in its reportage, as can be seen in the 12 October
article which claimed that the Malawi government had given the Tanzanian envoy 48
hours to leave following an interview with a Malawian radio station in which he reportedly
said the water body was Lake Nyasa and not Lake Malawi, and that it belonged to
Tanzania (Nkhoma 2012). At first the police charged the journalist with three counts of
insulting President Banda, criminal libel and publishing false information. These charges
were later dropped and replaced with a single count of publishing false news likely to
cause fear and alarm. In February 2013 the charges were dropped (Nyasa Times 2013).
Media watchdogs condemned the police for the detention of the journalist, but | choose
to differ. Firstly, to publish such a story without verification was careless and unethical
considering the sensitivity of the topic and the likely repercussions. Secondly, it seems
the journalist used a false name on the byline as his name differs from the one that
appears on the article.® If indeed the reporter used an alias or another journalist’'s name,
this raises further questions of credibility and other journalistic ethics.

The way forward

At the time of writing (February 2013), dialogue between Malawi and Tanzania had not
made much progress. The two countries decided to seek mediation by the Forum of
Former African Heads of State and Government. The Forum, chaired by ex-President of
Mozambique Joaquim Chissano, was given a mandate to find a solution to the dispute,
supported by jurists who would give legal guidance. The period set for the mediation
was between January and March 2013. If that process failed then the matter was to be
referred to the International Court of Justice for a final decision.

As noted in this paper, the Malawian media apparently swallowed the bait dangled by
Tanzania in the form of nationalistic rhetoric from what were described as opposition
parliamentarians and media houses bent on sensationalism. The alarmist reaction
of the Malawian press helped fan the flames of tensions. Later they seemed to tone
down their reports. Such a scenario calls for the adoption of peace journalism by media
practitioners in Malawi.

McGoldrick and Lynch (2000, 1), writing for Transcend, an organization promoting peace
journalism, describe this type of journalism as a ‘broader, fairer and more accurate way
of framing stories, drawing on the insights of conflict analysis and transformation’.# This
entails deliberate efforts to publish news content that is balanced and treats parties in
a conflict situation with fairness, as well as equipping journalists with knowledge and
skills on how to analyse and resolve conflicts. One of the goals of peace journalism,
according to McGoldrick and Lynch (2000), is to be creative in finding new solutions to
existing conflicts. Such creativity leads to transformation, which the two scholars say is
a situation in which the issues at stake are seen in a new light and therefore as possible
to resolve.

3 The arrested journalist goes by the name of Justice Mponda, but the byline on the Malawi Voice website story
gives the name of Pearson Nkhoma.
4 This is the authors’ basic definition of ‘peace journalism’ on p. 1 of the print version of their manual.

Practitioner Notes



Furthermore, peace journalism posits that decisions made by journalists in reporting
conflict situations contribute to either enhancing peace or provoking war. In other words,
if one side in a conflict scenario carries out a particular action and the media report the
issue in favour of that side, then the deed will probably be repeated. For example, if
a violent act is perpetrated and journalists seem to glorify it, then the culprit may well
repeat the misdeed. But if the media choose to downplay or condemn the incident, then
there will be no incentive for the perpetrator to do it again.

Peace journalism avoids demonizing labels, victimizing language or distinctions of ‘us’
and ‘them’. Peace journalists avoid partisanship based on affiliation such as nationality,
race or ethnicity. Journalistic bias dehumanizes one of the parties in a conflict situation,
making it appear to be the sole cause of the problem, a threat to the survival of the
rival group. If one side heaps all the blame on the other and paints it as inhuman and
uncivilized, this may hinder peace or mediation efforts because the victimized party is
likely to react negatively to such sentiments.

McGoldrick and Lynch (2000, 29) advise that there should be ‘humanization of all sides’
in a conflict, meaning that the conflict parties should be regarded as people with feelings
and capable of making positive decisions. Every untruth pronounced by the parties
should be exposed and everyone should be given a voice, not just one side.

My examination of the way the Malawian press conducted itself and the role it played
in the border dispute indicates reportage contrary to such tenets. An example is the
Weekend Nation opinion piece cited above in which Kasakula described the Tanzanians
as ‘greedy and shameless’, used emotive phrases like ‘naked aggression’, ‘showboating’
and ‘flagrant display of power’ and made strong appeals to patriotic sentiments, such as
‘we will not give up what rightfully is ours’ (Kasakula 2012).

Peace journalism, by contrast, highlights peace and mediation overtures and downplays
threats and violence.

| envisage that by adopting the principles of peace journalism the media in Malawi would
not make the mistakes they made in the early stages of the border dispute. Exposure
to this brand of journalism is therefore important. Training by able facilitators will need
to be provided to build such capacity in the Malawian media personnel. The training
would entail conflict analysis and resolution skills; drills in using appropriate terminology
and avoiding provocative language; practical exercises on finding creative solutions to
problems; learning how to report on violence and its associated effects such as trauma
without appearing to condone the violence; highlighting peace and peacemakers rather
than conflict and violence; and being proactive by writing to lessen tensions rather than
encourage hatred or conflict.

Finally, the media in Malawi and indeed across the African continent have a role to play
in promoting peace. Where there is conflict or potential for war, journalists should act
as the voice of reason. The media should not repeat the mistakes made in Rwanda in
1994. Mediators in conflict-torn Africa need the assistance of journalists to advance their
cause.

Practitioner Notes



References
Kanjo, M, 2012. The Heligoland Treaty is still valid. The Nation, 21 August.

http://mwnation.com/political-index/g-a-political-index/9113-the-helgoland-
treaty-is-still-valid (accessed 12 October 2012).

Kasakula, G, 2012. Not even an inch of our lake. Weekend Nation, 10 August.

http://mwnation.com/opinion-and-analysis/my-diary/8682-not-even-an-inch-of-
our-lake (accessed 12 October 2012).

Malawi Voice, 2012a. Lake Malawi’s Taifa invasion: We have become nation of wimps —
you don’t smile on a person who want to kill you. 23 September.

www.malawivoice.com/2012/09/23/lake-malawis-taifa-invasionwe-have-
become-nation-of-wimps-you-dont-smile-on-a-person-who-want-to-kill-
you-97841/

(accessed 12 October 2012).

Malawi Voice, 2012b. Kid gloving the Taifas: JB goofs again on Lake Malawi — We have
only protested through a letter. 2 October.

www.malawivoice.com/2012/10/02/kid-gloving-the-taifas-jb-goofs-again-on-
lake-malawi-we-have-only-protested-through-a-letter-21267/  (accessed 12
October 2012).

Masare, A, 2012. Bunge team backs State in border row with Malawi. The Citizen, 7
August. www.thecitizen.co.tz/news/-/24706-bunge-team-backs-state-in-
border-row-with-malawi (accessed 2 February 2013).

Matonga, G, 2012a. Border dispute won’t end in war — Kikwete. The Daily Times, 16
August.

http://bnltimes.com/index.php/daily-times/headlines/national/11267-border-
dispute-wont-end-in-warkikwete- (accessed 12 October 2012).

Matonga, G, 2012b. New TZ map cuts into Lake Malawi. The Daily Times, 27 September.

http://bnltimes.com/index.php/daily-times/headlines/national/11709-new-tz-
map-cuts-into-lake-malawi (accessed 12 October 2012).

McGoldrick, A & Lynch, J, 2000. Peace Journalism: How To Do It. Manual. Transcend
Media Service. http://waccglobal.org/en/programmes/communication-for-
peace/1312-peace-journalism-what-is-it-how-to-do-it-2000-.html (accessed 11
February 2013).

Mmana, D, 2012. UK letters give lake to Malawi. Weekend Nation, 22 September.

http://mwnation.com/national-news-weekend-nation/10469-uk-letters-give-
lake-to-malawi (accessed 12 October 2012).

Practitioner Notes



Mtika, C, 2012. Malawi, Tanzania open border talks, Chiume warns experts to avoid
‘careless talk’. Nyasa Times, 20 August.

www.nyasatimes.com/malawi/2012/08/20/malawi-tanzania-open-border-talks-
chiume-warns-experts-to-avoid-careless-talk/ (accessed 12 October 2012).

Munthali, K, 2012a. Bingu wrote Tanzania over border. The Nation, 20 August.

http://mwnation.com/national-news-the-nation/9058-bingu-wrote-tanzania-
over-border (accessed 12 October 2012).

Munthali, K, 2012b. Malawi, Tanzania will not go to war. The Nation, 17 August. http://
mwnation.com/national-news-the-nation/897 3-malawi-tanzania-will-not-go-to-
war (accessed 12 October 2012).

Nkhoma, P, 2012. Malawi declares Tanzania High Commissioner persona non grata.
Malawi Voice, 12 October.

www.malawivoice.com/2012/10/12/malawi-declares-tanzanian-high-
commissioner-persona-non-grata-64541/ (accessed 12 October 2012).

Nyasa Times, 2013. Malawi court discharges online journalist Mponda: ‘Arrested wrong
person’. 8 February.

www.nyasatimes.com/2013/02/08/malawi-court-discharges-online-journalist-
mponda-arrested-wrong-person/ (accessed 10 February 2013).

Sunday Times, 2012. No war, Tanzania says. 19 August.

http://bnltimes.com/index.php/sunday-times/headlines/national/11283-no-war-
tanzania-says (accessed 12 October 2012).

The Nation, 2012. No substitute for dialogue on Lake Malawi dispute. 25 August.

http://mwnation.com/component/content/article/54-nation-on-sunday-current/
comment/9313-no-substitute-for-dialogue-on-lake-malawi-dispute  (accessed
12 October 2012).

Practitioner Notes



